2013年12月26日 星期四

 誓约永久和/平日中韓遊戲: 台湾外交部「関係国は冷静に」 Japanese Premier Visits Contentious War Shrine

With Shrine Visit, Leader Asserts Japan's Track From Pacifism

By HIROKO TABUCHI

A visit to the Yasukuni Shrine highlighted Prime Minister Shinzo Abe's willingness to take on big political risks as he tries to build a more powerful Japan.


Members of the Japanese infantry at a troop review ceremony on a base in Asaka, near Tokyo.
Amid Chinese Rivalry, Japan Seeks More Muscle

By MARTIN FACKLER

A new five-year defense plan, described as "proactive pacifism," calls for acquiring drones and amphibious assault vehicles, and reverses a decade of military spending cuts.


日本首相安倍晋三在其执政一周年之际以首相身份参拜靖国神社,引起中国和韩国两方的强烈不满。德国专家认为,这在中日韩三国间差不多已经成为一种常见的“游戏”。 

 據昨日安倍自己的話.他是去報告一年政績.....(反正不去 鄰國也很囂張 去了日本國內感覺更好....)


安倍首相参拜完靖国神社后的讲话全文



               誓约永久和平
  今天,我参拜了靖国神社,向那些为国家而战、牺牲宝贵生命的英灵们献上真挚哀悼,同时表达崇敬之意,祈愿亡灵冥福安乐。我也参拜了供奉着在战争中失去生命、未被合祀在靖国神社内的国内以及各外国人士的镇灵社。
  我向英灵们双手合十,深感日本如今的和平是多么宝贵。今天日本的和平与繁荣,不仅仅是依靠活在当下的人们创造出来的。还有那些 一边祈祷祝福着深爱的妻子和孩子,一边牵挂着养育自己的父母,但却倒在战场上的许许多多的人。在他们献出宝贵生命的基础上,才构筑起我们今天的和平与繁 荣。
  今天,我再次想到了这些,怀着发自心底的敬意与感谢之情,进行了参拜。
  日本不会再次发动战争。我站在对过去痛彻反省的基础上,这样认为。站在战争死难者的亡灵前,我再一次下定决心,今后也将继续坚 持不再发起战争的誓言。同时,我们一定要创造一个再也不让人们苦于战争惨祸的时代。我宣誓,让日本成为一个与亚洲的朋友、世界的朋友一起,思考实现全世界 和平的国家。
  日本在战后的68年里,建设着一个自由、民主的国家,一心坚持走和平道路发展至今。今后也将毫不动摇地继续贯彻这一基本态度。为了世界的和平稳定,以及繁荣,今后我将在国际协调合作的基础上履行这一责任。
  关于参拜靖国神社,遗憾的是它已演变成政治和外交问题。关于参拜,有人批评这是崇拜战犯,但是,我在安倍政权成立的今天这个日子(12月26日)参拜,是想向英灵们汇报政权成立一年来的情况,以及我想创造一个再也不让人们苦于战争惨祸时代的决心。
  我丝毫没有伤害中国、韩国人民感情的想法。我与战后参拜过靖国神社的历任首相一样,都尊重人格、坚守自由和民主主义,对中国和韩国怀有敬意,希望与中韩两国构筑友好关系。真诚期望各位国民能给与理解。
Shinzo Abe, center, was the first Japanese prime minister since 2006 to visit a shrine in Tokyo honoring the country's war dead.
Japanese Premier Visits Contentious War Shrine

By HIROKO TABUCHI

The visit by Prime Minister Shinzo Abe on Thursday revived a practice that has long strained relations between Japan and its Asian neighbors.

台湾外交部「関係国は冷静に」 NHK

安倍総理大臣が靖国神社に参拝したことについて、台湾外交部の報道官は声明を発表し、「日本の政府や政治家には、歴史の事実と教訓に向き合い、周辺国の ...

台湾外交部「関係国は冷静に」
12月26日 15時6分

安倍総理大臣が靖国神社に参拝したことについて、台湾外交部の報道官は声明を発表し、「日本の政府や政治家には、歴史の事実と教訓に向き合い、周辺国の住民の感情を傷つける行為をしないよう求める」と述べました。
そのうえで声明では、「東シナ海の緊張が高まるなか、それぞれが冷静に対応し、対立をエスカレートさせる行動は取らず、周辺国との友好関係を発展させ、共に地域の平和と安定を増進させることを望む」と呼びかけました。
台湾外交部の声明の内容は、これまで日本政府の閣僚が靖国神社に参拝した際に出したものと大きく変わらず、中国や韓国のような厳しい反応は示していません。

沒有留言: