2008年7月27日 星期日

senryu 品質川柳

When we see flags advertising unagi in front of restaurants and smell the savory aroma wafting in the air under the sweltering summer sun, the sensation makes us want to eat eel, even if we have to stand in line.

But this year, dark clouds are looming over this annual national event. Since last year, consumers have grown increasingly distrustful of eel imported from China. As a result, the price of domestic eel has continued to rise. On top of that, the soaring cost of oil used to maintain water temperature to keep eels alive caused prices to jump even higher just before summer. If we stick to domestic eel, we must be prepared to pay more, whether we eat it in restaurants or at home.

Consumers are also suffering from the aftereffects of attempts by dishonest dealers to disguise imported Chinese eels as domestic product.

"Before the midsummer eel season/ I've had it up to here with scandals over eels" is a satirical poem that appeared in The Asahi Shimbun's senryu column.

Can we simply believe "domestic eel" labels after all those lies? Suspicion, coupled with high prices, could cause consumers to stay away from eel. Such dark clouds are blocking the sun during the peak eel season.

Let me cite another anecdote about a man who eats rice with the smell of broiling eel. When the proprietor of the restaurant serving the fish asks the man to pay, the man makes his coins clink and says: "I will pay for a smell with a sound."

It is a funny story that dates to a time when broiled eel was a luxury to ordinary people. While we are checking the contents of our purses, it looks like we will be spending the summer day fretting over whether the eel in front of us is domestic or not.




(Thanks Hans)

日本規格協會舉辦每年一度的品質月(品質月間毎年 11 月)並徵募品質川柳 和標語。

品質月間は、全国への品質意識の高揚を目的として1960年(昭和 35年)に創設され、以来毎年11 月に行われている全国的な運動で、本年で47回目を迎えます。

品質川柳の例:

「この原料 木から採るのか 種がある」 (検査係り)

「スローガン 会社の弱みを むきだしに」 (体質表現)

「頭さげ ありえぬことが 多すぎる」 (三面記事)

(第46回品質月間テキスト、 No.343から)

標語の例:

誉めて育てる人づくり、磨いて極める物づくり

見る目 気づく目 工夫の目 みんなで実践 品質革新

破るぞ常識、超えるぞ限界 殻を破って品質アップ!

一人ひとりが職場の主役 みんなで高める品質向上

思い出そう 質を鍛えた日本の強み 今なら間に合う匠の継承

(46回品質月間標語から )

品質月間歷年來的品質川柳 和標語請參考以下網址。

http://www.juse.or.jp/q-month/monthly_04.html

日本規格協会 Japanese Standards Association.

http://www.jsa.or.jp/

以下以一家公司的網頁來看他們的品質川柳:

http://www.net.sfsi.co.jp/jinmachi/jin-katudo.html

~QMDI活動~

目的

品質超優秀企業になる!

欠陥ゼロのモノづくり!

品質意識の高い企業風土の確立!

品質の基本

決め事をしっかり守る!

初めから一度で正しく仕事をする(DIRFT)

5ゲン主義(現場,現物,現実,原理,原則)で臨む!

品質川柳

社員全員に品質川柳を募集しました!

<優秀作品の紹介です>

障害を 出すも防ぐも あなたの手

品質は オンリーワンの 合言葉

品質は 顧客の信頼 創りだす

見たつもり ちょっとの油断 命取り

つかみ取れ 顧客の信頼 皆の手で

信用を 不良一つで 手放すな

品質が もたらす信用 利益増す

クオリティ 顧客の満足 私から

「まあいいか!」 神町電子の 辞書になし

君の手で 買い手に示せ 確かな品質

品質で 大きくつかむ 夢未来

品質は 人質だよと 皆が言う


如果以"品質川柳""川柳"作搜尋、可以找到很多公司和個人部落格都有品質川柳、可見是一種日本特有的文學文化、並且深入各基層。

http://search.goo.ne.jp/web.jsp?JP=0&CK=1&from=goo_dict&PT=goo_dict&MT=%C9%CA%BC%C1%C0%EE%CC%F8

http://www.microsoft.com/japan/athome/security/gymnasium/articles/securityhole.mspx

個人ユーザー向けセキュリティ > セキュリティ川柳道場 ... 近い将来、日本語での受付を開始すべしと考えておるので、より多くの皆様からの連絡を、より製品の品質向上に結び付けたいと思っております。友よりも 警告メール 多くうけ ...

http://www.yoshikawa-group.co.jp/manu/blog/

第三工場では数年前から品質標語を変えて品質川柳 の応募をしています。 今年の最優秀作品はこちら! 厳しさで 守る品質 育つ腕 ペンネーム:星一徹. 第三チームのHさん、おめでとうございます。票が割れ、二次投票をくぐり抜けて選ばれました。



沒有留言: